Saturday 11 October 2014

 #SENJATA MELAYU 


 #Orang-orang Melayu merupakan mereka yang handal bermain senjata. Terdapat pelbagai senjata yang digunakan dalam pekerjaan seharian, dan juga yang khusus untuk mempertahankan diri. 


 #Bagaimanapun, senjata-senjata ini semakin pupus dan dilupai dari ingatan walaupun dari mereka yang berbangsa Melayu. Disenaraikan di bawah sebahagian kecil senjata yang masih diketahui agar ia berkekalan dalam pengetahuan kita semua.


 #Senjata-senjata ini tidak semestinya dicipta oleh orang Melayu semata-mata, tetapi selagi ia digunakan secara meluas. Senjata yang paling utama masyarakat Melayu adalah KERIS.


"K.E.R.I.S"


**Keris ialah sejenis senjata pendek Austronesia yang digunakan sejak melebihi 600 tahun dahulu. Senjata ini memang unik di dunia Melayu dan boleh didapati di kawasan berpenduduk Melayu seperti Indonesia, Malaysia, Singapura, Thailand Selatan, Filipina Selatan (Mindanao) dan Brunei.

**Nama yang digunakan untuk keris berbeza mengikut daerah misalnya sundang di Mindanao, kedutan di Bali dan kareh di Sumatera. Perkataan keris dikatakan berasal dari bahasa Jawa Kuno iaitu malang kerik yang bermaksud bercekak pinggang. Ini merujuk kepada figura orang bercekak pinggang pada hulu keris pada peringkat awal.

**Keris digunakan untuk mempertahankan diri (misalnya sewaktu bersilat) dan sebagai alat kebesaran diraja. Senjata ini juga merupakan lambang kedaulatan orang Melayu. Keris yang paling masyhur ialah keris Taming Sari yang merupakan senjata Hang Tuah, seorang pahlawan Melayu yang terkenal.

Artikal  mengenai keris Taming Sari
KERIS TAMING SARI

#JENIS KERIS

1.Keris Semenanjung






2.Keris Bugis


3. Keris Jawa


4. Keris Sumatera


5. Keris Madura


6. Keris Pattani


7. Keris Bali


8. Keris Sajen


9. Keris Picit



#Banyak lagi yang akan dibongkar mengenai senjata Melayu yang menjadi warisan dunia Melayu ini. Nantikan...

No comments:

Post a Comment